Pénzben? Nőkben? Bizniszben?
Jó ez a Dopeman papa amúgy. A zene profi, a szöveg meg erősen hullámzó teljesítményt mutat; de mint ahogy a leggyengébb színdarabban, ebben is vannak értékelhető részek. Olyan, mint a Balaton Sound, amiről továbbra sem tudom elképzelni, hogy a VIP szekción kívül vagy akár sátorban (LOL) át lehetne vészelni.
A BS a mi szakmánkban olyan, mint az általános iskolában a szülői értekezlet, vagy mint egy jobb társasházban a nyugdíjasok által megszállt lakógyűlés. Egyszerűen ott kell lenni, mert aki kiesik a vérkeringésből, arról egyből elindulnak a pletykák, hogy megszorult anyagilag vagy egyszerűen csak családi vészhelyzet van.
Emiatt szóltam minden kliensemnek, hogy csütörtökön és pénteken ne is keressenek; még akkor se fogunk tőzsdézni, ha helikopterrel jönnek le Zamiba. Természetesen minden nyitott pozíciót lezártunk, hogy végre „kipihenjem” magam a hétvégén. Naná, hogy páran megint nem fogták fel a kérést, ráadásul mindenféle légből kapott információkra kezdtek el ész nélkül kereskedni.
Na ennek kapcsán itt az ideje, hogy egy-két dolgot rendbe rakjunk a tőzsde kapcsán, értsük meg, hogy kinek mi a motivációja ebben az egész műsorban:
- Gazdasági/politikai témájú napilapok, újságok, csilivili magazinok és internetes kiadásaik: szakemberek írják, akik hobbiból vagy megélhetésből tőzsdéznek. Nagy tapasztalatuk van, de a legszaftosabb sztorikat nem fogják elárulni. A print verzióban hátrány, hogy akár 1-2 napot is csúszhatnak a tippek bemutatásával, ezért napi kereskedésre nem alkalmasak, az összefüggéseket viszont meg lehet belőlük érteni.
- Nem gazdasági/politikai témájú napilapok, újságok, csilivili magazinok és internetes kiadásaik: általában van egy-két jól fizetett gazdasági újságírójuk, rajtuk kívül viszont a műkörmös, a képregény és a totálkár rovatosoknak lövése sincs a tőzsdéről, ezért tekintsük a média ezen szegletét egyszerűen szendvicsembereknek és ne erre alapozzuk a döntéseket.
- Bankok, brókercégek üzletkötői: egyesek szerint a szakma krémje, mások szerint az iparág pöcegödre vagyunk. Korábban mindig mindent megköttettünk az ügyfeleinkkel a jutalék reményében, manapság rádöbbentünk arra, hogy csak az elégedett ügyfél a fejőstehén. Nyilvánvalóan mi rendelkezünk a legjobb pletykákkal és sztorikkal a magyar piacon, amit a klikkelős ügyfelek még mindig nem értenek meg. Napi, heti sztorikban verhetetlenek vagyunk, negyedéves-éves prognózisokat felesleges tőlünk kérni.
- Bankok, brókercégek, magánvállalkozások elemzői: sosem értettem őket, mert egy excel-tábla felett napokat tudnak ülni. A sztorijaik, tippjeik csak hosszabb távon válthatók pénzre, mert nem morzsolják a heréiket nap mint nap tippekért; de ne várjuk azt, hogy gennyesre keressük magunkat az ötleteikkel. Nagyon hasznos reklámarcok; hiába felejti el a piac általában azt, amit javasoltak vagy ajánlottak korábban. Nem mellesleg jól idomíthatók arra, hogy az ügyfelek bonyolultnak tűnő kérdéseit frappánsan megválaszolják.
- Tőzsdei tanfolyamok, pénzügyi képzések, gyorstalpalók: általában jó elméleti összefoglalót adnak, de ez is olyan mint az autóvezetés; ahol elméletben mindenki Schumacher. Csak olyanhoz menjünk, aki már legalább háromszor elbukta a teljes vagyonát, elkerülvén ezzel a kóklereket és megmondó embereket. Az igazi vizsgát nem a demószámlás bohóckodás, hanem a saját pénz pörgetése jelenti, ezt néha elfelejtik megemlíteni.
- Portfólió-menedzserek, alapkezelők: a szakma elitje, bár a fizetésüknek ez általában nem érződik. Nem lihegnek a nyakukba reggelente, hogy csinálják meg a napi jutalékot, csak negyedévente/évente hívják őket raportra. Nagyon jó meglátásaik vannak a piacról, amihez rendre türelem is párosul, ez utóbbi a kisbefektetőknél erős hiánycikk. Figyeljünk oda arra, amit mondanak, de ne vegyük ezt sem készpénznek (keveset rúgtak ki közülük a homály miatt).
- Guruk, szakértők, hedge fund managerek a világ minden tájáról: ők már vannak annyira dörzsöltek, hogy kevésbé izgalmas termékeket pécéznek ki, ahol a nyereség nagy részét annak köszönhetik, hogy ismeretleneket is berángatnak a kellő pozícióba. Soros papa és társai is ezt csinálják, ráadásul a befektetők sokszor vakon követik az ajánlásait, ami még inkább a nagyok malmára hajtja a vizet. Minél előbb értesülünk az aktuális slágeréről, annál több bőrt lehet még róla lehúzni.
Comprende?